Инклузивно образовање

“Инклузија је процес решавања и реаговања на разноврсност потреба свих ученика кроз све веће учествовање у учењу, културама и заједницама и све мању искљученост у оквиру образовања и из њега. Он обухвата промене и измене садржаја, приступа, структура и стратегија, са заједничком визијом која обухвата сву децу одговарајуће старосне доби и са убеђењем да је редовни образовни систем одговоран за образовање све деце.” (Дефиниције инклузије које даје УНЕСКО потичу са конференције у Саламанки, 1994. године.)

Сви кључни међународни и домаћи документи могу се кратко сумирати на следећи начин:

Сва деца могу да уче и имају право на образовање и васпитање.
Деца најбоље уче у природној вршњачкој групи. Зато им треба омогућити образовање у редовним предшколским, основним и средњешколским установама.
Наставници и школе треба да прилагоде начин рада тако да излазе у сусрет потребама деце.
Некој деци, због сметњи у развоју, потребна је додатна помоћ у образовању.

Инклузија је нов начин размишљања. Уместо инвестирања у специјалне школе за децу са сметњама у развоју, многе земље се окрећу ка инклузивном образовању – преусмеравају напоре на подржавање СВЕ деце у редовним школама проналажење нових начина за давање подршке школама и наставницима.
 
Д.Ђ.